torsdag 20 oktober 2011

OCH? av Bitte Havstad

Denna bok är lättläst och jag läste den rakt upp och ner en dag när jag inte hade något särskilt för mig.
Det är en bok som handlar om hur det är att vara 12 år. Faktiskt så började jag minnas en hel del från när jag själv var 12 år. Vad jobbigt allting var. Skolan var ett territorium för intriger och fiender. Närsomhelst kunde bästisen vända en ryggen och gå till de andra, frysa ut en. Mobbing var ett faktum trots att rektorn jämt hävdade att skolan nog inte hade någon mobbing. Jo visst. I den bästa av världar!

Språket, är modernt och de orden som används (är ibland lite ovårdade men de) behövs för att de ska ge styrka åt skildringen om 12-åriga Erika.

Erika som har nyskillda föräldrar. Mamma Cilla som sippar vin och bara gråter. Och Pappa Johan som bor i en ny stad, i en ny lägenhet med ny tjej och som är onaturligt käck och glad när Erika kommer på besök varannan helg. Erika älskar balett och dans men under hösten tycker hon att för många sviker och saker går kanske inte helt som hon tänkt sig. Men så träffar hon Jimmy, som går på hennes skola, han som det går så mycket rykten om, tydligen har han stulit en bil. Men hos Jimmy finner Erika en ny vänskap och det stöd som hon inte hittar någon annanstans.

/ Lisa (gästbloggaren)

Inga kommentarer: